Blij met een vast contract bij de gemeente Houten
Peter Leijten werkt als medewerker debiteuren/crediteuren bij de gemeente Houten. Peter heeft sinds 1 november vorig jaar een vast contract bij de gemeente, na een detachering van een jaar via UW. Hij is blij met zijn contract én met zijn werk: “Ik ben de enige die inkoopfacturen inboekt en vind het ook leuk om die verantwoordelijkheid te hebben.”
“We hadden een vacature op de afdeling Financiën en Inkoop uitstaan”, vertelt Nadine van Vliet, personeelsadviseur bij de gemeente Houten. “De woonbegeleider van Peter bij Lister nam contact met ons op en vertelde dat zij een kandidaat had, Peter dus. Hiermee was het eerste contact gelegd. Voor de vacature was Peter uiteindelijk niet de meest geschikte kandidaat, maar we zijn toen wel gaan kijken of er andere passende werkzaamheden voor Peter lagen bij de financiële administratie. Dat bleek het geval en na een gesprek met Peter en UW-consulent Ilse Beerman hebben we afspraken gemaakt voor een detachering via UW.”
Kans op vastigheid
“Hiervoor werkte ik 12 jaar via UW op de financiële administratie bij een andere gemeente”, vertelt Peter. “Mijn detachering werd er telkens verlengd, ik kon geen vast contract krijgen. Ik had het daar wel naar mijn zin met de collega’s, maar na 12 jaar wilde ik meer kans op vastigheid. De gemeente Houten gaf me die kans.”
“We hebben bij de start aangegeven dat we Peter een vast contract bieden als we van beide kanten tevreden zijn”, aldus Nadine. “Na een detachering van een jaar was het zover. We hebben Peter per 1 november 2023 in dienst genomen via de regeling Begeleid Werken. Dat houdt in dat Peter in dienst is van de gemeente Houten, maar dat hij terug in dienst kan bij UW als het toch niet goed gaat.” Peter: “Ik heb er alle vertrouwen in hier, maar het is fijn dat dat kan.”
Zelf verdiend
“Ik werk bij de crediteuren- en debiteurenadministratie”, zegt Peter. “Mijn werk bestaat vooral uit het inboeken van inkoopfacturen. Het leukste van mijn werk vind ik de cijfertjes en het organiseren van de administratie. Ik ben de enige die inkoopfacturen inboekt en vind het ook leuk om die verantwoordelijkheid te hebben.”
“In het begin was het even wennen voor Peter”, vertelt Katinka Stelder, teammanager Financiën en Inkoop. “We werken met een ander boekhoudsysteem dan hij gewend was en de organisatie is kleiner. Hij had iets meer structuur nodig dan we hem in het begin boden. Vanaf de start hebben we een aantal gesprekken gehad met Peters consulent Ilse en zijn woonbegeleider.” Peter: “Het gaat nu heel goed en ik ben heel blij met mijn vaste contract.” “Dat heb jij zelf verdiend, Peter!” reageert Katinka.
De toekomst
En de toekomst? Peter: “Ik wil nog beter worden in mijn werk en ook andere dingen op gaan pakken.” Katinka: “We kijken inderdaad of Peter langzamerhand ook andere taken kan gaan uitvoeren, zoals het beheer van de mailbox en het verzenden van uitgaande facturen.”
“In de toekomst zouden we graag op meerdere plekken in onze organisatie een werkplek willen bieden aan mensen die ondersteuning nodig hebben”, zegt Nadine. “Belangrijk is dat het past bij de persoon én bij het team, het vraagt namelijk ook iets van de andere medewerkers.” “Vooral in de inwerkperiode is voldoende tijd en aandacht nodig van alle betrokkenen”, vult Katinka aan.
Peter is om nog een reden blij met zijn huidige baan: “Ik woon in Houten en het is vijf minuten fietsen naar mijn werk”, zegt hij met een brede lach op zijn gezicht.
(Foto: Norbert Waalboer Fotografie)