Hoge score UW in tevredenheidsonderzoek UMC Utrecht; “De kandidaat staat centraal bij ons”

UW heeft een 8,8 gekregen in een klanttevredenheidsonderzoek van UMC Utrecht. Het tevredenheidsonderzoek is gehouden onder UMC-medewerkers die door UW zijn begeleid bij hun reïntegratie. “We zijn er blij mee en trots op dat zij zich goed geholpen voelen door ons”, zegt Mariëlle Pinas, reïntegratieconsulent bij UW Arbeidsontwikkeling.

Mariëlle Pinas (foto links) en Rosa van Rij (rechts) begeleiden mensen die langdurig zijn uitgevallen in hun werk bij hun werkgever. “Werkgevers zijn wettelijk verplicht om uitgevallen medewerkers te helpen bij het reïntegreren”, vertelt Rosa. Voor die reïntegratie van medewerkers roept het UMC Utrecht al een aantal jaren de deskundige hulp in van Mariëlle en Rosa. (Tekst loop door onder de foto.)

Op weg naar een geschikte baan

Hoe pakken jullie dat aan? Mariëlle: “De kandidaat staat centraal bij ons. In gesprekken brengen we in kaart wie de persoon is, hoe het komt dat hij of zij het werk niet meer kan doen, wat iemand wel kan en zou willen. Op basis van de gesprekken maken we een reïntegratieplan. In het reïntegratieplan staan de stappen die we gaan zetten op weg naar een geschikte baan. We helpen kandidaten om andere mogelijkheden te zien, dat ze hun kwaliteiten ook op een andere manier kunnen inzetten dan ze vaak al heel lang gewend zijn. Soms is er aanvullend onderzoek nodig. Dat doet onze collega Sarah van Zon. Sarah kan bijvoorbeeld een psychologisch onderzoek doen, een capaciteitenonderzoek of een beroepskeuzetest. We helpen bij het opstellen van een goed cv en bij het schrijven van een goede sollicitatiebrief. We zoeken naar werkplekken bij werkgevers in ons netwerk. Ook de kandidaat benadert zijn of haar netwerk. Soms is het nodig dat een kandidaat eerst geleidelijk zijn of haar uren weer opbouwt. Die urenopbouw kan plaatsvinden in een van de bedrijven van UW.”

Verschillende functies

Rosa: “Bij het UMC Utrecht hebben we mensen met heel verschillende functies begeleid bij hun reïntegratie, onder anderen verpleegkundigen, laboranten, schoonmakers, voedingsassistenten en logistiek medewerkers. We helpen ook medewerkers van onder andere Stamhuis, ActionContinu, gemeente Utrecht en gemeente Amsterdam bij hun reïntegratie. Werkgevers die belangstelling hebben voor ons werk zijn welkom om contact op te nemen.”

Lees meer over het werk van Mariëlle en Ros in dit leaflet.

 

Klanttevredenheidsonderzoek UMC Utrecht; ‘Ga vooral zo door’

In het tevredenheidsonderzoek dat het UMC Utrecht heeft laten houden, zijn UMC-medewerkers gevraagd hoe tevreden zij waren over de hulp door UW Arbeidsontwikkeling bij hun reïntegratie. Gemiddeld gaven zij een 8,8. Medewerkers gaven aan tevreden of zeer tevreden te zijn over onder andere:

  • Telefonische bereikbaarheid
  • Snelheid van reageren op e-mails en terugbellen
  • Nakomen van afspraken
  • Rekening houden met uw wensen
  • Aandacht voor uw rechten
  • Aandacht voor uw plichten
  • Duidelijk aangegeven wat de volgende stap is
  • Begrip hebben voor uw situatie
  • Respectvolle houding
  • Duidelijke informatie verstrekken
  • Aandacht hebben voor wat u belangrijk vindt.

In het onderzoek zijn UMC-medewerkers ook om een toelichting gevraagd op hun beoordeling van de dienstverlening van UW Arbeidsontwikkeling. De uitspraken hieronder komen uit het onderzoeksrapport.

‘Mariëlle heeft mij vanaf het begin een goed en vertrouwd gevoel gegeven. Mariëlle heeft mij geholpen om positief naar de situatie te kijken en alles eruit te halen wat kan. Samen met psycholoog gekeken naar welke functies en werkzaamheden haalbaar zijn. Ik heb samen met Mariëlle gezocht naar passende functies, daarnaast heeft Mariëlle mij ook geholpen bij sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken. Ik ben erg tevreden over hoe het is gegaan.’

‘De contactpersoon gaf handige tips, was heel erg behulpzaam, maar vooral begripvol. Hele fijne ervaring gehad.’

‘Mariëlle heeft mij heel goed geholpen met het accepteren van de situatie, zoeken naar meer passend werk. Was bij vragen altijd beschikbaar.’

‘De contactpersoon heeft mij heel erg geholpen.’

‘Het contact verliep vooral in het begin heel fijn. Zelfs tijdens de coronatijd werd er goed heen en weer gecommuniceerd. Ik heb geen tips tot verbetering. Enkel het volgende: ga vooral zo door!’

Uit: ‘Rapportage Klanttevredenheidsonderzoek ‘UMC re-integratiediensten’, Veldwerk Optimaal BV, ’s-Hertogenbosch’

 

 

Deel op facebook

Deel op Twitter